Sănătatea toboșarului - Tinitusul

 



Mi-am petrecut o bună bucată din viață încercând să mă ‘’împrietenesc’’ cu țiuitul constant din urechi, o afecțiune cu care mulți muzicieni ajung să se confrunte de-a lungul carierei. De altfel, statul în patul camerei de hotel, înconjurat de o frecvență înaltă și iritantă în urechi a devenit un adevărat obicei după terminarea oricărui concert.

     Site-ul clinicilor Regina Maria descrie tinitusul ca fiind ‘’o senzație de zumzet, de țiuit sau de zgomot în urechi’’. Astfel, celulele de păr din urechea noastră internă, odată îndoite sau rupte (fapt ce se întâmplă odată cu îmbătrânirea sau expunerea în mod regulat la zgomote puternice) ajung să ‘’scurgă’’ impulsuri electrice aleatorii către creier, oferindu-ne astfel un neplăcut ‘’concert’’ de frecvențe nedorite, chiar și atunci când nu avem de-a face cu vreo sursă sonoră externă.


      Într-un interviu recent, Liberty DeVitto, membru de bază al trupei cantautorului american Billy Joel, mi-a dezvăluit lupta sa cu tinitusul, oferind detalii prețioase despre felul în care muzicienii deceniilor trecute se expuneau constant unor sunete puternice: ‘’Port aparate auditive, auzul meu e distrus’’, remarca Liberty. Totodată, toboșarul american nu s-a sfiit să recunoască faptul că ‘’pianul lui Elton John era dat groaznic de tare în monitoare, când realizam turneele cu el m-am oprit și am atins pianul, era TARE!… de fapt, pe vremea aceea cântam cu boxe imense pe scenă, nu foloseam monitorizare in-ear’.


Liberty DeVitto
De altfel, dacă stau bine să mă gândesc, prima mea amintire legată de muzică este un concert de la începutul anilor 2000, când, obosit fiind, am adormit cu capul pe o boxă, fără să mă deranjeze în niciun fel zgomotul asurzitor. Ca orice alt muzician, mi-am ‘’bombardat’’ auzul cu căști mici, căști mari, Walkman-uri, monitoare, boxe, într-un asediu constant ce cu siguranță a ajuns să îmi afecteze iremediabil auzul. 


        În plus, nu m-a ajutat nici faptul că am ales să cânt la cel mai zgomotos instrument… setul de tobe.

        Ajungem, așadar, la ‘’elefantul din cameră’’, discuția pe care toți toboșarii ar trebui să o aibă încă de la începuturile studiului acestui instrument, iar protejarea auzului ar trebui să debuteze din momentul primului contact cu tobele, indiferent de vârstă. Astfel, iată câteva modalități prin care poți să te bucuri de cântat, fară a risca un damage serios al auzului.




        1. Folosește monitoarele in-ear. Vremurile în care Roger Taylor și John Bonham se înconjurau de boxe pentru a auzi cântarea sunt de mult apuse. Prin eliminarea frecvențelor nocive, căștile in-ear ajung să iți ofere un confort al cântatului, fără a-ți afecta auzul. Atenție însă, asigură-te că în mijlocul adrenalinei ce apare în concerte nu iți vei ridica volumul la cote alarmante.


 

2. Împrietenește-te cu căștile de protecție (noise reduction headphones) și cu dopurile de urechi.

Noile tehnologii au creat căști de protecție ce îți ‘’dau volumul mai încet’’, fără însă a elimina vreo frecvență, oferindu-ți șansa de a te bucura nestingherit de cântatul la instrument.

 3. Nu da volumul la maxim în caști sau boxe atunci când asculți muzică. Oricât de tentant ar fi, ascultatul muzicii la volum mare îți va afecta auzul, iar odată deteriorat, nu mai există cale de întoarcere.

 4. Ia o pauză. Nu îți ‘’ataca’’ mereu urechile cu tobe și muzică (da, știu, e dificil…). O pauză, oricât de mică, va fi întotdeauna benefică pentru auzul tău.     


      


Lars Ulrich
Lars Ulrich, faimos toboșar al celor de la Metallica, remarca într-un interviu faptul că de multe ori se trezește în timpul nopții, convins fiind că a uitat televizorul deschis. Așa cum probabil ghiciți, nu  televizorul deschis este problema, ci tinitusul ce ajunge să îi creeze toboșarului iluzii auditive.


Astfel, oricât de mult ajungem să iubim cântatul la tobe, trebuie să conștientizăm riscurile ce vin la pachet cu activitatea noastră preferată. Generații întregi de toboșari și-au sacrificat auzul pe scenele lumii, înconjurați de cinele și monitoare date la maximum, dar iată că tehnologiile secolului XXI ne oferă soluții de a ne bucura de instrumentul nostru favorit, fără a ne distruge auzul. Niciunul dintre noi nu își dorește să se trezească din somn pentru a închide un televizor inexistent, așa că protejarea auzului rămâne singura modalitate prin care ne putem bucura de bătutul la tobe, pastrându-ne, totodată, urechile sănătoase.




Comments