Interviu Gabi Bulzan - TKB Custom Drums


 

 

Interviu Gabriel Bulzan


Dupa cum stiti, in Bucuresti a avut loc prima prezentare de tobe romanesti custom, care poarta numele de TKB Custom Drums.
Evenimentul a atras tobosarii curiosi care spre finalul programului au avut ocazia de a testa noul instrument, spre deliciul lor.
Am stat de vorba cu Gabriel Bulzan, care are 24 ani preda percutie la Liceul de Arta, este instrumentist la Centrul Crestin Betania din Oradea si este creatorul acestui nou concept 
TKB Custom Drums. 



1.Industria muzicala dar si instrumentele evolueaza intr-o ritm ametitor. Cum ai evoluat ca artist?

Am inceput sa invat sa cant la tobe relativ tarziu, pe la 13 ani, la inceput invatand cate ceva de la fratele meu cel mai mare care si el a fost tobosar mai demult. Ca principiu cred ca evolutia cea mai eficienta a unui tobosar incepe cand de la inceput cunoscand elementele de baza (teoria) iar apoi experimentandu-le, sa le puna in practica si sa studieze cat mai mult, dar in paralel cu asta ar trebui sa urmareasca mai multi tobosari ca sa "fure" de la ei lucruri noi. Asta ar fi idealul dar cat despre mine pot sa spun ca mai mult am studiat singur si am descoperit mai multe din studiul meu, jucandu-ma cu formule sau tot felul de exercitii ce le inventam si mult mai putin, am urmarit sa "fur" de la alti tobosari, alte lucruri desi cum ziceam, e bine uneori sa mai iei cate o idee si de la altii:). Bineinteles ca si instrumentist te dezvolti foarte bine daca ai si trupa cu care sa canti, doar acolo incepi sa te formezi si sa inveti mai mult despre rolul tau in muzica. Eu personal am evoluat ca si artist invatand muzica la scoala si mai mult prin colaborarile care le-am avut cu diverse orchestre si trupe. Parerea mea e ca cel mai greu este sa canti la tobe intr-o orchestra si asta te poate forma destul de mult:)

2.Ce te-a determinat sa creezi o asemenea toba?

In primul rand, sunt un om care cauta calitatea si imi place ca ceea ce am sa fie de calitate, chiar daca uneori bugetul nu ma incurajeaza sa ma uit la ce e mai scump, dar fac sacrificii si apoi reusesc sa am produsul care il doream. Cat despre tobe, cu atat mai mult ca sunt pasionat de tobe, am vrut ca in domeniul acesta sa am un set impecabil si am studiat mai mult cam ce ar fi mai bine sa imi cumpar, sa fie cat mai buna calitate si apoi din discutiile cu un prieten tobosar si studiind internetul, am ajuns la concluzia ca am nevoie de o toba custom, construita cu o tehnologie mult mai buna decat cea de serie.

3.Ai optat pentru anumite tehnici de prelucare sau exista un anumit tipar de constructie a acestui instrument?

Sunt 5 metode de a construi o toba si anume: plywood, single ply, stavewood, segmented si solid. Dintre cele 5, vreau sa precizez ca metoda plywood este metoda de serie cea mai utilizata cam toti producatorii de tobe, aceasta metoda fiind cea mai ieftina deoarece se folosesc felii subtiri de lemn lipite in cerc cu presiune si aburi, practic e vorba de lemn stratificat care contine adeziv intre fiecare strat. Tehnica adoptata de mine in tobele TKB este cea stavewood despre care am scris pe pagina mea de facebook, aceasta metoda avand avantajele ca lemnul nu este tratat cu aburi, este in pozitia lui naturala, contine foarte putin adeziv iar fibra este pe verticala si unda sonora este condusa mult mai bine, astfel rezonanta este mult mai mare. Singurul dezavantaj la aceasta metoda este faptul ca productia e mai lenta si mult mai scumpa.

4.Cat a durat constructia setului si cum ai ajuns sa il numesti la TKB?

Pentru setul meu a durat mai mult decat ar dura in mod normal, facusem ceva greseli la ceva comenzi de produse si am mai facut o comanda mica, si astfel s-a prelungit totul plus ca pana mi-am facut rost de anumite unelte, a durat mai mult, dar intregul proces de cand am hotarat sa imi fac tobe custom pana la produsul finit, a fost de 5-6 luni. Denumirea de TKB vine de la initialele time keeper boy, din care "timekeeper" in engleza inseamna cel care tine timpul sau mai exact tempoul in trupa iar boy, pt ca sunt baiat:D. De altfel termenul de timekeeper este un alt termen folosit in loc de drummer, adica tobosar. Probabil pentru o comanda speciala venita de la o persoana de sex feminin, voi face o editie speciala de TKG, mai exact timekeepergirl :)).

5.Cum te-ai simtit in momentul in care ai cantat prima oara pe acest set?

Pai ce sa zic, putin cam greu de exprimat in cuvinte. In primul rand am fost multumitor lui Dumnezeu ca am reusit sa fac ceea ce mi-am dorit, ba mai mult, acest set a fost mai mult decat ce mi-am dorit pentru ca sincer, nici nu stiam ca o toba poate sa sune asa impecabil. Am fost uimit, si megaentuziasmat ca suna si arata asa bine:)

6.Ce le recomanzi tobosarilor care te urmaresc?

As vrea sa spun ca imi doresc ca cei care nu au auzit setul live, sa vina sa il probeze aici in oradea sa vada mai exact despre ce vorbesc, le doresc sa studieze cat mai mult si mai eficient si bineinteles le recomand sa caute calitatea, sa viseze la setul ideal, apoi sa il facem impreuna!


7. Poti sa ne spui cativa dintre tobosarii tai preferati (3)? 
 
Ma bucur ca nu m-ai pus sa zic doar unul, desi poate si 3 sunt prea putini de zis ca imi vine sa ma gandesc la toti aceia la care imi plac . Totusi vreau sa raspund la intrebare sa fie  3 dintre cei mai preferati si anume: Steve Gadd, Chris Coleman, Dennis Chambers, cam astia ar fi desi sunt mai multi care imi plac.


Comments