Review - Sonor Protean Snare - by Razvan Ristea




    Saptamana trecuta am intrat in posesia unui instrument absolut minunat. E vorba de un snare drum SONOR Protean, semnatura Gavin Harrison (Porcupine Tree, O5ric), de dimensiuni 12x5"; exista si varianta de 14x5,25", insa am considerat ca un al doilea snare drum de 14" e cumva inutil in setupul pe care il folosesc.
    Am pus ochii pe el prin luna februarie si am facut o comanda; am avut de asteptat, insa a meritat. Pe deplin.

Pachetul in care e livrat acest snare drum e demential. Eu am optat pentru varianta Premium, care include (printre altele) un hardcase de la firma Hardcase :). Chestia asta te scuteste din start de o grija si, in plus, stai linistit stiind ca toba ta e in siguranta.




Toba in sine e o mica bijuterie. 6 straturi de "hand-selected premium birch", culoare Silky Black (cu un finish usor satinat, deci adio amprente), hardware cromat, 2 tipuri de rame folosite (pentru batter side, Gavin a optat pentru rama S Hoop, iar pentru resonant side a fost folosita o rama Powerhoop, triple-flanged). Imi doream de multa vreme sa incerc S Hoops si pot spune ca am avut o mica surpriza testand pentru prima data asa ceva. Rama se comporta foarte, foarte ok in situatii de rimshot si forma ei da sunetului un ceva mai aparte, respectiv nu e atat de deschis cum se intampla in cazul unei rame triple-flanged standard. De asemenea, aceasta rama e ideala pentru folosirea dampening ring-urilor cu care vine dotat acest snare drum.




Cand vine vorba de sistemul de cordar, cum am mai zis si in cadrul workshop-ului de la Timisoara, nu pot sa recomand indeajuns Dual Glide Snare Strainer-ul de la SONOR. E un sistem foarte inteligent, foarte solid si foarte usor manevrabil. Cred ca stim cu totii senzatia pe care ti-o da un sistem de cordar care merge greu, se mai blocheaza, nu reusesti sa faci acordaje fine si petreci o gramada de timp incercand sa faci ajustari. In cazul Dual Glide-ului, chestiile astea se anuleaza din start. Avand instalat deja un astfel de sistem pe celalat snare drum pe care il folosesc (SONOR Danny Carey 14x8"), in momentul in care am probat pentru prima data Protean-ul si m-am jucat putin cu el, am stiut exact la ce sa ma astept . Ce imi place la acest sistem e faptul ca setarea de tensiune se face din ambele parti ale cordarului si astfel se obtine o tensiune egala si consistenta din ambele parti. Plus faptul ca merge incredibil de usor si dispare acea senzatie de cordar mult prea strans, care mai mult iti ineaca toba in loc sa o lase sa respire.



Ce m-a impresionat cu adevarat a fost cat de usor raspunde acest snare drum pana si la cea mai mica lovitura de bat. Bearing edge-urile (sau marginile corpului tobei) sunt in general taiate, atat sus, cat si jos, la un unghi de 45 de grade. Protean-ul beneficiaza de un sistem hibrid in acest sens, si anume marginea de sus pe care vine asezata fata de bataie este rotunjita, si astfel suprafata de contact pe care o face fata cu toba este mai mare. Pentru marginea de jos s-a optat pentru stilul standard, respectiv taiat la unghi de 45 de grade. Jucandu-ma putin cu acordajele, am remarcat cat de usor se acordeaza aceasta toba si cat de versatila poate fi aceasa toba. Avand in vedere faptul ca ti se mai ofera si cele 3 dampening rings de greutati diferite (light, medium si heavy), oferta de sunete se diversifica dintr-o data. Cheile de acordaj (da, sunt 2) cu care vine acest snare drum sunt gandite pentru a fi folosite si pentru acordaj fin (fingertight). Am incercat si chiar a functionat ; fata de toba s-a asezat uniform sub rama, iar acordajul tobei in sine a durat mult mai putin.




Varianta Premium mai contine 2 extra cordare, pe langa cel de otel (Straight 8) care vine deja montat pe toba. E vorba de un cordar din bronz, denumit EQ si de unul din alama, pe nume Spacer. Gavin Harrison e cunoscut ca fiind un baterist care a experimentat constant, si unul din experimentele sale a fost aceasta joaca cu cordarele. Mereu a modificat numarul de spire cu care vine un cordar standard si se pare ca numarul la care s-a oprit a fost de 8. Aceste 3 cordare au cele 8 spire montate in 3 variatii, dupa cum se poate observa si in poza; ce mi-a placut foarte mult a fost faptul ca ele practic dau un boost tonului tobei, fara a o aglomera cu prea mult buzz. De asemenea, fiecare din cele 3 cordare se instaleaza extrem de usor, acesta fiind un mare plus.




Pana acum am avut ocazia sa incerc aceasta toba in 2 concerte, alaturi de Luna Amara. Am ramas foarte placut impresionat de cum s-a comportat toba in raport cu celalalt snare drum si per total, impreuna cu restul setului. La prima vedere pare o toba micuta, insa nu as fi banuit ca are asa volum si prezenta in timpul concertului; schimbarile de dinamica sunt usor perceptibile si toba respira la fiecare lovitura, indiferent de acordaj. Ce nu am incercat inca e sa ii schimb cordarele in timpul concertului, in functie de piesele cantate, insa cu siguranta voi face asta pe viitor. De asemenea, sunt foarte curios cum se va comporta acest snare drum la showurile Shadowbox, cealalata trupa in care cant. Vorbim de un mix de hiphop cu electronica, asa ca 12x5 nu poate sa sune decat bine in aceasta combinatie.
In concluzie, am devenit posesorul unei tobe de care deja sunt foarte mandru si sunt convins ca vor urma luni de zile de descoperiri. Plus sentimentul ala de mirare amestecata cu bucurie, de fiecare data cand deschid hardcase-ul.
                        

Comments