Interviu Tooftaff - Eugen Berdea ( Женя Бердя)

Printre picaturi am reusit sa stam de vorba cu un tobosar remarcabil. Cu toate ca ne desparte o granita, vorbim aceeasi limba, iubim acelasi lucru: cantatul la tobe.
Astazi discutam cu Eugen Berdea, tobosar care a activat si in trupa Alternosfera si in Zdob si Zdub, iar acum pregateste un nou material cu trupa noua care se va lansa in toamna acestui an.


De cati ani canti la tobe? Tinand cont ca in familia ta mai sunt doi tobosari, respectiv tatal si fratele tau. Povesteste-ne despre ei.
Cant la tobe de la 14 ani, deci, jumatate din viata. Am crescut intr-o familie pasionata de muzica – bunicul meu este trompetist si un minunat profesor, in genere este un om pe care eu il stimez  in mod deosebit, mama a cantat la vioara, tata si fratele sunt tobosari la fel ca mine. Am fost influentat de tata si de bunicul meu in mare masura si fiecare din ei a avut abordarea sa – bunicul meu este reprezentator de muzica academica, dar tata, mai ales in tinerete a fost rocker adevarat.

De-a lungul timpului cu cate trupe ai cantat si ce genuri?
Eu am avut noroc sa cant cu multe trupe, si cu cei care au avut success si cu cei care au ramas necunoscuti pentru publicul larg. Pretuiesc faptul ca am cantat si am muncit alaturi de ei: Buzz, Blackside, Doll, Headswitch, ExNN, Alternosfera, Gandul Matei, Millenium, All Four Seasons, Cuibul, Zdob si Zdub, Whynona Ryderz, Cover Day Project.


Eugen Berdea (stanga); Iurie Berdea (centru); Dimitri Berdea(dreapta)


Cat de valoroasa este pentru tine aceasta activitate?
Nu imi place sa spun ca aceasta activitate este scopul vietei mele, dar este cea ce fac si prin ea cunosc lumea inconjuratoare dar si pe mine insumi la acest moment.  Pana acum calatoria in lumea muzicii mi-a  daruit cateva revelatii – sunt intrigat  - ce va urma?)

De unde crezi ca vine talentul?
Talentul este un lucru, pe care eu nu pot sa il definesc, dar incerc sa structurez viziunea mea asupra acestui termen. Talentul contine multe componente: cineva are fiziologie potrivita, fapt ce il avantajeaza in executarea exercitiilor la nivel fizic, cineva are persistenta, cineva are viziunea deosebita si complexa asupra muzicii, ce deschide mare oportunitati pentru dezvoltarea si manifestarea artistica si desigur, uneori noi avem noroc si placere sa observam oameni prin care pur si simplu canta Universul (sau Dumnezeu). Problema e ca deseori noi nu recunoastem  talentul, daca el nu este in zona intereselor noastre personale, dar in schimb uneori pretuim lucrurile care in realitete nu valoreaza nimic decat banii care au fost bagati in reclama.

Ce fabrica de tobe ti-ar placea sa detii?
Nu cred ca vreu sa detin fabrica de tobe.Am Pearl drumkit cu care sint foarte satisfacut – love my drumkit:)

Eugen Berdea(stanga); Dimitri Berdea(dreapta);
Ce te inspira cel mai tare?
Ma inspira foarte multe lucruri: ma inspira muzica, care dezvaluie pentru mine lumea si faptul ca eu am ceva comun cu ea si cu alti oameni si pot sa retraiesc acelasi emotii. Muzica este un fel de comunicare, dar o comunicare deosebita – cu muzica noi putem sa comunicam nu doar la nivel de schimb de informatie – noi putem sa comunicam cu viata, cu esenta care nu a fost divizata si distorsionata de cuvinte. Cand sa intimpla astfel de comunicare – asta ma inspira. Ma inspir de la oamenii care au viziunea care si cu care  merita sa imparti acest lucru. Ma inspira momentul in care exista o lume lipsita de ideal si uneori o fiinta schimba chiar si un lucru mic spre bine datorita victoriei spiritului asupra sistemului. Ma inspira forta cu care cautam lumina.

Care a fost cel mai ciudat loc (club) in care ai cantat?

Cel mai ciudat loc in care am cintat a fost club “Pilotka” – el a fost construit in locul unei statii de troleibuz, pur si simplu au efectuat o constructie adiacenta celei initiale, rezultand un club foarte mic. Capacitatea maxima era de 30-40 de oameni si concertele transformau locul in sauna :)).

Care este cea mai mare scena unde ai cantat?
Cea mai mare scena pe care am cantat a fost la festivalul «Эммаус» (Нашествие) in Rusia in 2006 cu trupa ExNN care a adunat aproximativ 25 000 de ascultatori. 

Cate ore studiezi pe zi?
In perioada activa de cunoasterea a instrumentului, petreceam 2-3 ore zilnic – nu mai mult. Acum, pot sa spun cu regret ca nu ma mai  ocup de acele exercitii din cauza ca am multe repetitii  – dar in ultimul timp am simtit necesitatea de a reincepe si depun efort pentru a dezvolta acest domeniu.









Dimitri Berdea(stanga); Eugen Berdea(dreapta);
 
Toti tobosarii au cel putin un icon drummer, al tau care este?
 E dificil de a alege doar pe unul singur pot sa spun ca la acest moment sunt foarte impresionat de Benny Greb, Thomas Pridgen si Vinnie Colaiuta. Inca am 15-20 de tobosari preferati pe care ascult si urmaresc si ii iubesc!

Cum consideri ca poti ajuta generatia tanara sa prinda curaj cu tobele? Un mesaj pentru tinerii tobosari?
 Pentru tinerii tobosari am doar un mesaj – cultivati si dezvoltati comportamentul si atitudinea voastra fata de drumming si muzica in general, in mod creativ si cinstit. Considerati ca ati inceput o calatorie magica – veti de la pagina alba pana la destinatia visurilor voastre prin limitarile dictate de natura umana – veti schimba corpul vostru si la nivel fizic si la nivel mental – in acest proces va veti descoperi pe sine insusi. La inceput  veti cunoaste regulile si le veti accepta – deoarece  limitele dictate de acele reguli  sunt sursa de creativitate. Iubiti, fiti atenti si traiti fiecare pas of your musical journey (Traiti din plin fiecare pas din calatoria voastra prin lumea (farmecul) muzicii). Intr-o zi voi o sa fiti acolo unde ati visat – in aceasta zi o sa realizati ca acum nu exista reguli – doar posibilitati).




Comments